6. Påskønnelse
Pæne ord frem for store gaver
Tak.
Det er uden sammenligning den påskønnelse, der fylder mest i Middelfart Sparekasse. Hvis du lægger vægt på store, værdifulde gaver, er Sparekassen derfor ikke en arbejdsplads for dig. Hvis du derimod sætter pris på en arbejdsplads, hvor varme ord, oprigtig hjælpsomhed og et stærkt fællesskab er hovedingredienser, så er Sparekassen det helt rigtige sted.
Her følger en stribe eksempler på, hvordan påskønnelser er helt naturlig del af hverdagen i Sparekassen.
Tillykke til Simon
Kære Simon
Jeg vil gerne ønske dig tillykke med den flotte eksamen. Det er virkelig godt gået.
Vi er stolte af dig:). Jeg har set videoen fra du ankom til afdelingen. SKØNT 🙂
Rigtig god dag til dig.
Venlig hilsen
Helle Lund Gregersen
HR-chef
Hilsen fra Berit
Kære alle dejlige kollegaer
Tusinde tak for en fanstastik afskedsmorgenbord – det har været en fornøjelse at arbejde sammen med jer alle. Tusinde tak for de flotte gaver og taler. Det er lidt svært ikke at blive rørt, selv om jeg ikke er typen, som tuder over den mindste ting.
Der er lidt chokolade på Plateau 4 til fri afbenyttelse – også til udflytterne.
Tak for 26 år, hvor jeg hver eneste dag har glædet mig til at komme på arbejde.
Venlig hilsen
Berit Holbæk Kristiansen
Hvidvaskassistent
Påskønnelse manglede der bestemt ikke i vicedirektør Peter Møllers tale til Berit Holbæk Kristiansen. “Du har altid været en medarbejder, der har givet mere, end man kunne forvente,” sagde han blandt andet.
Tak fra administrationen
Kære kolleger i huset
Stor tak fra os alle i Administrationen for det flotte fremmøde til vores “Housewarming” i går. Vi er utroligt glade for, at så mange af jer havde tid og lyst til at møde op.
Tak for fine gaver – helt unødvendigt – men dejligt.
Tak til Peter for en flot tale – dette på trods af, at vi ikke serverede hotdogs eller lagkage.
For os handler det ikke kun om at vise vores nye lokaler frem. For os handler det ligesåmeget om, at vi mødes “in real life” – og husker på, hvor vigtigt det er at fastholde og styrke vores relationer med hinanden. Tætte og tillidsfulde relationer er med til at øge motivationen og samarbejdet om vores opgaver – hvilket vi er sikre på er ” Til Fælles Bedste”
Vi har ad omveje hørt, at der er blevet lidt stille på nogle plateauer, efter vi er flyttet. I er altid velkomne i Administrationen, og ellers så overvejer vi at sende en lydfil ud med Malenes skønne, dejlige, livsbekræftende og smittende latter.
God weekend
/Administrationen
Mail fra Elin Bjerrum
Tusind tak til mine kollegaer og Personaleforeningen for de fine gaver i forbindelse med mit 20-års jubilæum.
Gaven bestod af et Georg Jensen-armbånd og et gavekort til selv-forkælelse hos Staun Skincare.
Tak til kollegaerne i Vejle for hyggeligt morgenbord.
God og solrig sommer til alle.
Tillykke med eksamen
Så har Anne-Mette gennemført tillidsmandsgrunduddannelsen og som kronen på værket fået et flot 10-tal i “Ledelse i praksis” – et akademifag i tilknytning til uddannelsen.
Vi ønsker KÆMPE stort tillykke, og glæder os til det fortsatte samarbejde i tillidsmandsgruppen.
Bedste hilsner
Morten og Rikke
Sommerhilsen fra ledelsen
Alle kolleger blev sendt på sommerferie med en flaske bobler og en hilsen fra ledelsen:
Kære kollega
Vi er kommet rigtigt godt fra land i 2019. Der er fremgang i forretningen, og vi er kommet godt igang med indsatser i relation til vores nye strategi. Begge dele takket været en ihærdig indsats af alle os, der tilsammen udgør Middelfart Sparekasse.
Tag en velfortjent pause i din sommerferie og nyd et glas bobler undervejs. Det har du fortjent.
God sommer
Martin & Peter
Kontant anerkendelse
Selv om ordet tak er den mest brugte anerkendelse, hænder det selvfølgelig, at en medarbejder får en kontant påskønnelse, enten i form af en lønstigning eller udbetaling af et engangsbeløb. Individuelle lønstigninger anvendes kun, hvis en medarbejder gennem en længere periode har vist et engagement og ansvar, der tilsiger, at en fast stigning i lønnen er det rigtige. Ellers håndterer vi påskønnelser ved ekstraordinære indsatser med udbetaling af engangsbeløb.
Har en medarbejder har ydet en ekstraordinær indsats, kan medarbejderen blive indstillet til at modtage et engangsbeløb, som udbetales sammen med medarbejderens løn. Vurderingen baseres på et samlet billede af medarbejderens indsats, herunder især om der er ydet en ekstraordinær arbejdsindsats, ligesom økonomiske og øvrige ikke-økonomiske faktorer kan indgå i vurderingen. Ikke-økonomiske faktorer er fx medarbejderens evne til at samarbejde og overholde Sparekassens retningslinjer og forretningsgange. Medarbejderen får en skriftlig begrundelse for påskønnelsen. For medarbejderen kommer det som en overraskelse, da medarbejderens daglige leder har indstillet vedkommende til at modtage engangsvederlaget.
I 2018 modtog én medarbejder et engangsvederlag på samlet set 30.000 kr.
Feriebolig
Sparekassen ejer en lejlighed lige ved Strøget i København. Den kan alle medarbejdere anvende til halvuges-ophold mod et beskedent beløb. Medarbejderne indgiver ønsker til ophold i lejligheden, og to gange om året sker fordelingen ved lodtrækning. Ferieboligen er meget værdsat af medarbejderne, der her får muligheden for at nyde det indre København fra tætteste hold.
Ferieboligens primære funktion er dog at fungere som base for medarbejdere, som er i København i arbejdssammenhæng.
Bibliotek
På Sparekassens hovedkontor findes et par bogreoler, som vi kalder ”biblioteket”, hvor medarbejderne har mulighed for at låne bøger, som Sparekassen ejer.
Hvis medarbejderne er under uddannelse, tilbyder Sparekassen at betale for bøgerne, hvorefter bøgerne efter endt brug kommer på biblioteket, så de kan komme andre medarbejdere til gode.
Bøgerne omfatter primært emner inden for Sparekassens forretningsområde, men også emner som personlig udvikling, ledelsesudvikling mv.
Involvering i projektarbejde
En af de vigtigste former for påskønnelse i Sparekassen er, at vi anerkender kollegernes evner og værdsætter deres input.
Det ses i særlig grad i arbejdet med Strategi 2021, hvor medarbejderne både er involveret i at komme med input til strategien og i arbejdet med at realisere. Læs mere i kapitel 5.
Det gælder også nytænkningen af vores introforløb, som du kan læse mere om i kapitel 2. Her fik vi tilbagemeldinger fra nye kolleger om, at det var et for omfattende program, vi lagde for dagen.
Vi inviterede nye kolleger med i en arbejdsgruppe, og sammen fandt vi frem til et kortere og mere fokuseret introprogram.